Matmissbruk

Hej, jag heter Anna och jag är missbrukare. Genom mina vuxna år har jag pendlat 32 kilo upp och ner, graviditet ej medräknad, och jag har aldrig mått riktigt bra.

Idag står jag återigen framför spegeln och känner inte riktigt igen personen som tittar tillbaka. Min kropp är liksom i vägen för sig själv med all extra vaddering och valkar, men värre är det med psyket. Jag är sugen hela tiden. Maten är min bästa vän och min värsta fiende. Den lindrar ångest, erbjuder sällskap och tröst, den finns alltid där, men den gör mig också trött, arg och förtvivlad. Jag vet inte alls hur jag ska vinna över det här.

Ett stort problem med matmissbruk är att man inte kommer undan mat. Man kan undvika alkohol och droger, man kan klippa kreditkort, hålla sig borta från travbanan.. Men man måste äta. Självklart har jag testat i perioder att låta bli att äta, smartare än så är jag inte.

Jag älskar att äta, att tugga, känna olika smaker och texturer, känna hur maten lägger sig i magen som en varm och lugnande försäkran om att allt är bra, att jag är trygg. Jag hatar att äta, att tugga och känna hur maten växer i munnen och tar över min kropp, hur den lägger sig i magen och sväller och får mig att vilja kräkas. Hur kan båda dessa meningar vara sanna? Jag vet inte, men så är det. Jag älskar att vara hungrig, för det får mig att känna mig duktig och självdisciplinerad. Jag hatar att vara hungrig och känna paniken över att tappa kontrollen växa.

Finns det tolvstegsprogram för folk med ätstörningar? Jag tror faktiskt att jag måste söka professionell hjälp. Mitt i all ångest och hets och förvirring står åtminstone en sak klar ; jag fixar inte det här själv och jag orkar inte längre.

About Auranah

Bor i en röd stuga i skogen med man, dotter född i mars 2011 och två katter.

Posted on 2 februari, 2015, in Allmänt. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Kommentera

